Lajitekniikka

Lajitekniikka on taitoharjoittelun toinen alalaji yhdessä yleistaitoharjoittelun kanssa.

Taitoharjoittelun keskeisimmät elementit ovat:
• Harjoittelun määrä
• Harjoittelun vaihtelu
• Palaute harjoittelusta

Muista nämä harjoitellessasi taitoa:
1. Virheet ovat sinun paras ystäväsi, jotka mahdollistavat kehityksen!
2. Vaihtelu virkistää! Suosi vaihtelevaa harjoitusympäristöä ja anna luovuuden kukkia, kun aloitat taitoharjoittelun.
3. Toistoja, toistoja ja vielä lisää toistoja!
4. Hauskuus ja viihtyvyys lisäävät harjoituksen vaikuttavuutta!

Syöttö + Liike

Harjoitus kehittää pelaajan havainnointi kykyä ja reagointinopeutta.

Ydinkohdat

  1. Pidä katse kokoajan ylhäällä, jotta näet mitä kentällä tapahtuu.
  2. Huolehdi pelivalmiudestasi kokoajan.
  3. Syötä huolellisesti, jotta harjoitus on mukava myös parillesi.

Variaatio 1.

  1. Lähtötilanteessa molemmat pelaajat ovat keskimmäisen pisteen kohdalla ja toisella pelaajalla on pallo.
  2. Pallollinen pelaaja syöttää kohti toista laidassa olevaa pistettä.
  3. Palloton pelaaja reagoi syöttöön ja juoksee ottamaan pallon haltuun.
  4. Pallon haltuun ottanut pelaaja palaa keskimmäisen pisteen luo ja syöttää pallon takaisin syöttäneelle pelaajalle.
  5. Suoritus toistetaan 10-20 kertaa, jonka jälkeen liikkuva pelaaja vaihtuu.

Variaatio 2.

  1. Lähtötilanteessa molemmat pelaajat ovat keskimmäisen pisteen kohdalla ja toisella pelaajalla on pallo.
  2. Pallollinen pelaaja syöttää kohti toista laidassa olevaa pistettä.
  3. Palloton pelaaja reagoi syöttöön ja juoksee ottamaan pallon haltuun.
  4. Pallon haltuun ottanut pelaaja palaa keskimmäisen pisteen luo ja syöttää pallon kohti toisen pelaajan puolella olevaa kulma pistettä.
  5. Molemmat pelaajat ovat aktiivisia toimijoita harjoituksessa.
  6. Suoritetaan 3x3min

Variaatio 3.

  1. Lähtötilanteessa molemmat pelaajat ovat keskimmäisen pisteen kohdalla ja toisella pelaajalla on pallo.
  2. Palloton pelaaja liikkuu kohti laidassa olevaa pistettä.
  3. Pallollinen pelaaja reagoi liikkeeseen ja syöttää pallon kaverin lapaan.
  4. Pallon syöttänyt pelaaja liikkuu heti syötön jälkeen kohti toista pistettä.
  5. Saman aikaisesti pallollinen pelaaja liikkuu ja syöttää pallon kaverin lapaan.
  6. Molemmat pelaajat hakevat aktiivisesti paikkaa ja pallo liikkuu sulavasti pelaajien lavasta lapaan.

Havainnointi

Harjoitus kehittää pelaajan havainnointi taitoja.

Harjoitukseen tarvitset parin.

Lähtötilanne:

pelaaja 1 on noin 15m päässä maalista. Pelaaja 2 on maalin kulmalla. Viiden metrin päässä maalista on tötsä viistossa maaliin katsottuna.

  1. Pelaaja 1 lähtee liikkeelle kohti tötsää.
  2. Pelaaja 2 odottaa maalin tolpalla joko pelivalmiudessa tekemään maalin tai ulkona kuin lumiukko.
  3. Kun pelaaja 1 on tötsän kohdalla on hänen katsottava onko pelaaja 2 pelivalmiudessa vai ei.
  4. Pelaaja yksi syöttää pallon pelaajalle 2 pelaaja on peli valmiudessa, jos pelaaja 2 ei ole valmis pelaaja 1 tekee maalin itse.
  5. Kumpikin pelaaja suorittaa harjoituksen molemmille puolille molemmissa rooleissa 10-20kertaa.

Harjoitus pakottaa pelaajan havainnoimaan kenttää onko kanssa pelaaja mukana pelissä ja pakottaa nopeaan päätöksen tekoon.

Harjoitteet:

Pujottelu:

Harjoitus kehittää pelaajan pallonkäsittely taitoja.

  1. Rakenna itsellesi pujottelurata kotipihaan, urheilukentälle tai muulle alueelle jossa et ole liikenteen edessä. Rataan tarvitset 6-8 tötsää ja halutessasi maalin radan päähän. (Kotikutoiset tötsät voit rakentaa vesipulloista, palloista, kivistä tai mistä vain mitä käteesi sattuu)
  2. Kuljeta palloa pujotteluradan läpi seuraavilla tavoilla. (Mallisuoritukset videolla)
    1. kulje pallon kanssa samaa reittiä pyyhkäisemällä
    2. Kulje pallon kanssa samaa reittiä kiertäen täyden ympyrän
    3. Vain pallo kiertää tötsät kämmenen puolelta
    4. Vain pallo kiertää tötsät rystyn puolelta
    5. Käytä pallo jalalla jokaisen tötsän välillä
  3. Suorita jokaisella tyylillä rata 5-10 kertaa. Aloita rauhallisesti ja lisää vauhtia sitä mukaan kun pallo pysyy hallussa.
Videot:

8-Kierto

Harjoitus kehittää pelaajan pallonhallinta taitoja.

  1. Rakenna itsellesi 8-muotoinen rata kahdesta tötsästä. (Hanskoista saat helposti kaksi tötsää)
  2. Seiso noin metrin päässä hanskoista ja liikuta palloa 8-radalla seuraaville tavoilla:
    1. Kämmenellä
    2. Rystyllä
    3. Yhdellä kädellä
    4. Kasin edessä
    5. Kasin vieressä
Videot

“+” Rata

Lähtötilanne:

Rakenna itsellesi “+” mallinen rata siten, että jokaisessa laidassa on yksi tötsä ja keskipisteessä yksi.

Harjoitus kehittää pelaajan ketteryyttää, pallonhallintataitoja sekä havainnointi kykyä äänen sekä katseen avulla.

Variaatio 1. (ilman mailaa)

  1. Lähtötilanteessa seisot keskimmäisessä pisteessä ilman mailaa.
  2. Pidä rintamasuunta kokoajan eteenpäin ja liiku radalla seuraavasti.
  3. Käy koskettamassa tötsiä seuraavassa järjestyksessä. Oikea, edessä, vasen, takana.
  4. Suorita kierto 3 kertaa.

Variaatio 2. (Ilman mailaa)

  1. Lähtötilanteessa seisot keskimmäisessä pisteessä ilman mailaa.
  2. Pidä rintamasuunta kokoajan eteenpäin ja liiku radalla seuraavasti.
  3. Avustaja huutaa komennon millä tötsällä käyt. (Komennon voi antaa huutamalla tai kädellä osoittamalla.)
  4. Suorita rataa 3×2 minuuttia.

Variaatio 3.

  1. seisot keskimmäisessä pisteessä mailan ja pallon kanssa.
  2. Liiku rintamasuunta menosuuntaan kohti ja liiku radalla seuraavasti.
  3. Käy kiertämässä tötsiä seuraavassa järjestyksessä. Oikea, edessä, vasen, takana.
  4. Aina kun palaat keskipisteelle harhauta keskimmäinen tötsä
  5. Suorita kierto 3 kertaa putkeen. kokonaisuudessa kiero on hyvä tehdä vähintään 3kertaa.

Variaatio 4.

  1. seisot keskimmäisessä pisteessä mailan ja pallon kanssa.
  2. Pidä rintama suunta kokoajan eteenpäin.
  3. Pari antaa komennon mille tötsälle menet. (Komennon voi antaa huutamalla tai kädellä osoittamalla.)
  4. Suorita rataa kerrallaan 2 minuuttia.

Variaatio 5.

  1. Kehitä uusi tapa millä liikut radalla. vaihtoehtoja on lukuisia.